Jäsa på vedspis


Midsommardagen 2009 i Södra Småland
Det regnar och är 10 grader utomhus. Innetemperaturen är 18 grader och det känns lite rått så jag tände en brasa i kaminen. Sedan plockade jag ut degen från kylskåpet.

Jag startade en kalljäsning på isvatten igårkväll för att testa en ny variant av Svens favvobaguette. 20 % av mjölet i degen är durummjöl. I vanliga fall brukar jag använda 100 % vetemjöl special. När jag gjort chiabatta med favvobaguettereceptet tycker att de matbullarna blivit väl så sega. Durummjöl ska göra brödet mjukare. >> Recept på favvobaguette här!

Jag ställde plastlådan med deg på vedspisen. (Se bild ovan)

Det är 34 grader och värms degen upp fortare och jäsningen kommer igång snabbare. (Jag brukar vända degen i plastlådan efter ett tag så att degen blir mer jämnvarm)

HUR BLEV BRÖDET?
Trots alla försök fick jag inte igång jäsningen ordentligt. ciabattabullarna hade för små hål och sprack dessutom på sidorna. Det blev ingen bra skorpa heller. Men smaken är OK. Jag har lagt dem i frysen för att värma upp dem när jag får besök. De blir hyfsade om de är varma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar