Test av jästmix för surdegsbröd

Jag har länge tänkt att testa Jästbolagets jästmix för surdegsbröd. Jag blev lite orolig för jästmixen innehåller mycket salt och salt brukar hämma jäsningen.

Jag testar på Mormor Hannas bröd - ett skållat rågsikts bröd efter ett släktrecept. Bröd där strax under hälften av mjölet är skållad rågsikt är ganska vanliga i södra Småland. Man brukar baka runda bröd som är med mycket smak, är ganska kompakta och sega.


Jag skållade rågsikt och delade sedan upp i två lika stora satser med ...

1. skållad rågsikt+ jästmix + honung

2. skållad rågsikt+ min egen rågsurdegstart + honung

>> Recept här!


Jäsmixdegen jäste mycket snabbare än surdegen. (Jag gjorde ett provisoriskt jäsrum genom att sätta på ugnen på 175 grader och ställa degbunkarna på spisen. Temperaturen på min spis blir ca 30 grader vilket ger skjuts åt jästningen.)

Skillnaden blev mycket stor på de färdiga bröden. Brödet med den äkta surdegen blev härligt segt med mycket smak. Surdegsjästmixen därmot blev ganska fadd i smaken och mer normal i konsistensen. (gav inte mycket tuggmotstånd)

Några vänner som endast fick smaka jästmixbrödet tyckte att det det var gott. Jästmixen är kanske inte så dålig när allt kommer omkring.


Jag funderar på att bjuda in några av mina vänner att bli smakpanel för mina brödexperiment.

Jag får göra en nya satser av Mormor Hannas bröd och höra vad smakpanelen tycker. Jag ska kolla att kalljäsa med jästmixen och se om brödet blir bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar