Vikten av att ha rent mjöl i påsen

Berättelsen om en misslyckad mjölblandning

Jag håller också på att testa några mjölblandningar. Jag har skållat en blandning av kornmjöl,skrädmjöl, skorpmjöl, rågmjöl och låtet den stå över natten. Sedan har jag hällt i en blandning av 150 års surdegen, min egen rågsurdeg och egentillverkad kefir.

Jag delade upp fördegen i två lika stora satser. I en har jag blandat i överbliven rödbetssoppa i den andra har jag hällt i russin uppkokta i potatisvatten. (Russinen är finfördelade jag med hjälp av
stavmixer)

Jag tillsatte rågsikt och vetemjöl till rödbetssoppdegen. Degen smakade inte något vidare så jag hällde i 2 dl turkisk youghurt.

Fortfarande inte bra. Nu är det bara och vänta på att brödet ska gräddas och sedan smaka av det. Jag har inga förväntningar. Blir brödet dåligt är det bara att slänga det - fast jag ska vänta en dag
för att se om det ligger till sig.

Däremot smakade russindegen bättre. Något saknades så jag grovhackade en näve valnötter för att få en brytning. Jag tillsatte skrädmjöl och grahamsmjöl och mycket nyfiken på hur det hela kommer att smaka. Bra hoppas jag.

HUR BLEV BRÖDET?
Russindegen blev det bra smak på men brödet blev lite torrt. Jag la rödbetssoppebrödet i en bakform och som jag trodde blev det inte gott. Jag ska testa med rödbetssoppa en annan gång när jag får soppa över - och inte mjölblanda lika vilt.

Jag börjar förstå talesättet "ha rent mjöl i påsen" ;-)

Läs fortsättningen:
Ett under har skett!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar