Vad är skackebröd?

Ett bröd som oftast innehåller matrester bakat av man-tar-vad-man-har-hemma metoden. Skackebröd improviseras fram utan recept och är svåra att återskapa. Att göra skackebröd är en traditionell metod med anor från bondesamhället, där inget skulle förfaras. Ett skackebröd kan innehålla sås, pasta, ris, soppa, ost, potatis, sylt, rivet gammalt bröd etc. Ovana som ser eller får höra vad en brödimprovisatör stoppar i brödet kan reagera negativt.

Förra sommaren såg min svåger misstänksamt på ett bröd och undrade vad för matavfall jag lagt i brödet. Jag hade för ofta entusiastiskt berättat om mina receptexperiment.

En bekant som också gör skackebröd berättade att han för några år sedan att han hade en inneboende som vägrade att äta av hans bröd efter att ha sett vad han stoppade i brödet

Många av de bröd som jag bakar är skackebröd. Läs om rödbetssoppebrödet, rivet gammalt bröd i degen, ulvbergabrödet (som är en receptvariant av ett skackebröd)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar