Min nya bakmatta gjord av linne - secondhandinköpt - är en hit

På bakkursen användes ungeför 1 ½ meter långa bakmattor som var av non-stick material. Bakmattorna går att beställa i metervara från GS bandservice Bakmattorna var väldigt bekväma att använda för degen klibbade inte fast. Vi fick tipset att som alternativ spänna upp linneduk på en träskiva.

Dagen efter kursen var slut åkte jag till Pingstkyrkans secondhand och köpte 4 linnehandukar för 15 kr/styck en stor linnebordsduk för 60 kr. Jag testade idag att baka på en linnehandduk 75 x 55 cm som jag la löst på diskbänken och det fungerar bra. Degen klibbar mindre fast. Nu är det bara att skära till en plywoodskiva att fästa linneduken mot.

Det finns också silikonbakmattor att köpa. Jag har inte testat eftersom de kostar runt 250 kr styck för en 60 cm x 40 cm bakmatta. Lite dyrt tycker jag - en stor linnehanduk är större och den kan man spänna upp på en skiva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar