Julfri med snö


Äntligen ledig . Tittar ut på ett lätt snöfall. Kaminen börja ge värme medan jag väntar på att baguetterna ska blir klara i ugnen. Det ser lite annorlunda ut nu på vintern än att se ut på det gröna i somras.

Jag håller på att mata upp min lilla burk med surdegstart som jag hade med mig till torpet. Satte surdegen på kaminen igårkväll och eftersom det runt 30 grader där har det jäst bra i natt. Nu har jag 4 liter grundsurdeg.

Jag ska baka runt 20 kg bröd på tisdag hos kusinen i grannbyn. Han har en vedeldad bakugn som tar 33 en-kilos bröd. Jag har tänkt baka fruktbröd, italienskt bröd med soltorkade tomater (recept på soltorkade tomater här) , mormor Hannas bröd, hedvigbröd (bröd på vanlig jäst med bulgur och rivet rågsurbröd) och potatis-grahamsbröd. Eventuellt kommer jag också att göra ett bröd på vitt vin.

Jag har redan använt 1 liter som jag blandat i skållad råg. Det ska bli lingonkavring (recept här) som jag ska sätta i ugnen ikväll. Jag behöver fler avlånga formar - ska fråga släkten i seneftermiddag när jag är på musikgudtjänst i kyrkan i byn.

Jag satte en poolish deg (lös fördeg) igårkväll som jäst över natten som tillfört mer vatten och mjöl. Jag vikt en handuk för att de ska hålla formen

Eftersom baguetterna på yttersidorna inte får något motstånd vek jag ihop handuken som ett paket för att degen skulle jäsa på höjden.

Det fungerade bra.

1 kommentar:

  1. väldigt trevlig vinterbild och härliga tankar om bröd. Du ska verkligen storbaka.
    Ingrid

    SvaraRadera