Pain au vin

Bröd på vin

När jag slösurfade hittade jag ett recept från Bröd & kaffebröd av Jan Hedh. Han hade fått ett väldigt gott bröd på en restaurang som bl a innehöll vitt vin. Dagen därpå besökte han ortens bagare, där han fick receptet. (ett recept med 12 timmars fördeg) >> Recept på Pain au vin

Som vanligt kan jag inte följa ett recept. Originalreceptet använde degblandare för att få degen tillräckligt elastisk. Jag använde istället tekniken med lös deg. (Båda teknikerna gör att glutenet blir elastiskt)

Jag la in en
extra natts kalljäsning och det brödet blev kanon - ett mycket gott bröd och brödet blev ännu bättre dagen därpå. Jag håller på att försöka göra om det igen och baka det i morgon.

Skackebröd
Jag har gjort en deg till ett skackebröd på rågsurdeg, yoghurt, min egen kefir som är för sur, valnötter, rågkross, honung, sirap grahamsmjöl, grovt rågmjöl och vetemjöl. Det ska bli intressant hur det brödet kommer att smaka.

>> Vad är skackebröd?


Mormor Hannas bröd



Jag ska också försöka följa receptet till min mormor Hannas bröd. Brödtypen är traditionellt småländsk där strax under hälften av degen består av skållad rågsikt [1]. Att skålla vetemjöl är något som de flesta bakar sakkunniga anser är förkastligt. Man ska inte gå på alla råd när det gäller bakning. Det finns för många förstå-sig-påare.

>> Recept på Mormor Hannas bröd

1.
Rågsikt består av runt 50 % vete och 50 % råg - i en del blandningar är proportionerna 60 % vete och 40 % råg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar