Storbak med förhinder

Kusinen med vedugnen i grannbyn fick förhinder. Det blev inget bak. Jag hade förberett för 25 kg bröd dvs gjort lösa fördegar och idag tog jag några liter från varje fördeg och tillsatte mjöl och det blev sammanlagt deg för 15 kg bröd. (det är ca 10 kg kvar i hallen där det är 8 grader)

Tur i oturen hörde barndomskamraten i byn av sig och undrade om jag hade något bröd - annars skulle han få åka de 2,5 milen till huvudorten och handla bröd inför kvällens soppa. Jag åkte genast ned till byn och levererade 3 kg deg färdig för sista jäsningen. Pust - vad skönt! 3 kg deg borta - endast 12 enkilosbröd kvar.

På kvällen tolv bröd senare åkte jag till en lantgård och bytte bröd, min egna inlagda gurka och min nygjorda vitvinsglögg mot rökt fårbog, en fantastiskt god rökt fårkorv. Jag fick även lite ägg en rådjursleverpastej och deras hemgjorda sylta. Fantastiskt vad man kan få vid byteshandel.

Vi kommer att göra ett nytt försök med att baka senare men tills dess kan vi titta på bilderna från sommarens storbak. (jag hittade dem i min dator - jag trodde att de hade av misstag hade blivit raderade)

Sommaren storbak (2009)

20 kg fördeg under partytältet

I somras bakade jag mest utomhus. 2 personer i släkten tålde inte min bakning. En ene var mjölallergisk och den andre hade astma och tålde inte ugnsoset som på kvällarna läckte upp till sovrummet. Kompromissen blev att jag skulle göra degarna utomhus (för att slippa mjöldammet inomhus) och använda ugnen på förmiddagarna.

Jag satte degarna hela sommaren under ett partytält. Det intressanta är att när hösten kom och jag kom hem till min lägenhet i staden var det mest jag saknade; möjligheten att göra degar utomhus.

De färdigjästa degarna på väg till vedugnen.


Vedugnen hemma hos kusinen i grannsocknen


20 kg färdigt bröd (båda bilderna)

Med ett rakblad gjorde jag olika mönster för att kunna hålla reda på brödsorterna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar