Man kan göra jäskorgar av nästan vad som helst.

Jag har inte ännu fått tag i jäskorgar av pil som jag skrev om i juni förra året. Omtänksamma mellansyster ringde igår och tyckte att jag skulle gå en korgflätningskurs i sommar och lära mig att göra egna korgar.

Det finns imitationskorgar i plast men jag fick jag lära mig på bakkursen med Manfred Enoksson att degen brukar fastna i kanterna på de korgarna.

När jag gick igenom bilderna från i somras upptäckte jag att jag hade dokumenterat några av mina provisoriska jäskorgar.

JÄSKORG AV TEGELSTENAR

Tegelstenar fungerar bra om man vill göra lite större limpor. Jag skulle testa men är lite för otympligt för att göra igen. Nu undrar jag var tegelstenarna tog vägen. Jag behöver dem för att lägga på järnkaminen som värmemagasin nu när temperaturen ute har sjunkit mot 10 minus.

JÄSKORGAR AV SKÅLAR OCH DURKSLAG

Durkslag och skålar av plast och metall som jäskorgar. Jag föredrar plastdurkslagen som är lagom stora för en-kilos-bröd och bra välvning.

JÄSKORG AV BALJA

I en hög 10-liters plastbalja kan man göra 2 avlånga (som på bilden) eller 4 små runda bröd (dvs 4 brödknyten)

JÄSKORG GJORD AV MUGGFÖRKORTAD BRÖDFORM

När du har för lite deg för fylla en brödform kan du stoppa dit en mugg eller liknande för att korta av.

OBS! Alla exemplen är "degknyten" (degen är inlagd i handdukar) som vänds upp och ner på bakspaden när de ska gräddas.

4 kommentarer:

  1. Kika in på www.brotformen.de. Där finns att välja på.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset. Jag ska köpa färdiga brödformar men just nu är det kul att testa hemmagjorda lösningar.

    SvaraRadera
  3. tradera finns också.

    SvaraRadera
  4. Först och främst vill jag tacka för en informativ blog. Tack.

    Jag skulle vilja kalla det jag håller på med för experimentverksamhet snarare än bakning även om det är ett gott och segt surdegsbröd med stora blåsor är det jag vill åstadkomma.

    För det första har jag problem med jäsning innan degen (eller ska jag kalla det smeten) ska in i ugnen. Det klibbar fast på allting oavsett hur jag gör. Det verkar som att när jag blandar ut fördegen med mer mjöl och skapar den slutgiltiga degen så blir denna lösare när den får jäsa och klibbar fast oavsett om jag lägger den i en inoljad skål eller mjölad handduk. Problemet blir att om jag gör degen fastare så vill den inte riktigt jäsa men är den för lös klibbar den fast överallt och tappar en massa blåsor då jag stjälper ut den på bakplåten.

    Nu ikväll råkade jag ut för ytterligare en sak som gjorde mig lite ställd.
    Jag har en deg som jäst i flera omgångar och ligger i en oljad glasskål. Jag har lyckats addera så pass mycket mjöl att degen släpper från skålen då jag häller ned den i den heta (ca 260grader) järngrytan. Sedan gräddar jag med och utan lock till 98 grader.

    Degen hade jäst till dubbel storlek innan den åkte in för gräddning men brödet som blev är alldeles smuligt och blåsor saknas egentligen. Degen har alltså rasat ihop under gräddningen och glutenet har inte gelifierats som vanligt. Jag undrar vad detta kan bero på. Vad kan ha gjort att glutenet brutits ned?

    SvaraRadera