Vad kan man göra om man inte har en baksten och ändå vill baka stenugnsbröd?

- Använd min senaste uppfinning: "Grusstenen" dvs en långpanna fylld med grus






När goda råd för brödbakning tas upp, brukar man rekommendera att använda en baksten. Har man ingen baksten, brukar rådet vara att lägga brödet på en varm plåt i ugnen.

I mitt sökande efter lågbudgetlösningar har jag kommit fram till ett mellanting: Grusstenen

Gör så här:

1. Fyll en långpanna med sand, grus eller singel och sätt in den i nedersta delen av ugnen
2. Lägg på en plåt.
3. Sätt in i ugnen på 250 grader i 40 minuter

Sand/grus/singel fyllningen fungerar som värmemagasin och ger brödet stenugnskaraktär genom att ugnstemperaturen hålls på en hög och jämn nivå. Den höga värmen gör att brödet höjer sig lite extra och får fin knaprig skorpa.

OBS!
Tvätta gärna sanden/grusen. Framförallt om du använder sand/grus som sprids på vägarna. Den grusen brukar innehålla kemikalier (salt) som hindrar sanden klumpar ihop sig av kylan.

>> LäsTips Hur får jag tag i en baksten?

2 kommentarer:

  1. Vill tippsa om Hornbach som har granitskivor 40*40*3 cm, ena sidan "rå" och andra lätt polerad. De kostar ca 55 kr styck, ska inviga min i kväll med pizza bak.

    SvaraRadera
  2. Købte lige en af dem fra Hornbach, tog en med et skadet hjørne så jeg fik den til 30.-

    SvaraRadera