Jag är less på att städa köket

och har därför börjat med att göra knådfria bröd igen.
dvs jag gör ganska lösa degar som jag bakar i formar. Förut kallade jag det för "Häll ut bröd" eftersom degen hälldes i brödformen. Följande beskrivning la jag ut på min brödreceptblogg hösten 2008

Häll-ut-bröd
Långjäst formbröd är ett bekvämt recept - ids du inte baka ut idag kan du alltid baka ut imorgon. Dessutom slipper du rengöra ett mjölat bord. Det är bara att röra och vänta några dygn tills degen jäst klart.

Brödet blir smakrikt på grund av 2-dagars-jäsningen (ett dygn i rumstemperatur och ett dygn i kylskåp)

1/4 pkt jäst
2½ dl vatten
1½ tsk salt
4 msk olja
4-5 dl vetemjöl

Dag 1
Smula jäst och rör i vattnet i bunke
Blanda i alla ingredienser och blanda till en lös deg.

Täck över med ett lock eller tallrik och låt stå ett dygn i rumstemperatur.
OBS Locket bör inte vara för tättslutande - lämna en glipa!

DAG 2
Rör ev. ner mer mjöl och ställ in i kylskåpet.

DAG 3
Ta ut degen från kylskåpet. Häll ut degen i en oljad form och vänta tills degen jäst till drygt dubbla storleken (Jag brukar sätta på ugnen och sedan ställa formen på spisen och vänta i några timmar.)

Grädda i ca 40 min i 200 graders ugn.

OBS "Lös deg" recept fungerar endast på vetemjöl. Vill du gör ett långjäst bröd med t ex rågsikt i får du knåda in mjöl till en fastare deg.

Om du har har en halvkall plats med ca 12 -15 grader t ex en källare kan du låta degen jäsa i 2 dygn.

Vill du ha ett syrligare bröd kan du låta rumstemperatursjäsningen vara i 2 dygn.
Än mer smak får du om brödet jäser 2 dygn till i kylskåpet dvs du kan vänta i 4 dagar innan du bakar ut brödet. Kom ihåg att hälla i mer mjöl under långjäsningen eftersom jästen omvandlar mjölet till koldioxid och etanol. Det luktar alkohol om degen efter en långjäsning med den försvinner i ugnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar