Baka gott bröd i gryta (utan knådning)

Nu har jag försökt att göra min första bakfilm på YouTube. Jag har försökt att på jobbet ha surdegsworkshop men fast att många är intresserade kom det bara en handfull. Därför är det bättre att försöka på webben och åtminstone nå några hundra - om det går bra kanske några tusen.

Att lägga ut på youTube kan funka. Jag la ut en låt för 2 år sedan där jag och två kamrater spelade och den och den har gått jättebra -- över 30 000 lyssningar :-) >> Se Swedish Folk Music with Fiddle, Accordion, and Guitar

För brödbaksvideon valde att göra ett 70-talsrecept (Häll-ut-bröd) som jag bakade i en het gryta med lock på. Dels för att jag just nu testar att grädda i gryta och dels för att ge inspiration till bakintresserade.

Jag hade kunnat filma som en ren instruktionsfilm utan att mumla, fumla och glömma (t ex lägga i jästen från början) men jag tycker det blir mer levande (och förhoppningvis mer underhållande) med lite fel här och där. Jag blev inspirerad av Meryl Streeps rollfigur Julia Child i filmen Julie & Julia där hon som TV-kock skulle vända en omelett i luften och misslyckas. Julia plockar upp omeletten och fortsätter.
>> Se Omelettmisslyckandet från filmen Julie & Julia


Jag och sonen filmade rakt av - det är inga omtagningar. Jag missade en del steg så nästa gång ska jag efter första filmningen se filmen och komplettera med det som fattas. I denna filmen behövs t ex förklaringen - varför använda handduk? Jag missade också en del tagningar som att ställa degbunken på jäsning. .

När sonen hälsar på nästa gång ska jag göra några filmer till.
- Skriv gärna i "Kommentarer" (under detta inlägg) vilken typ av bröd du vill se ett recept på!

Jag började
filma en skackebröds-video men sen försvann inspirationen. När degen stått i 2 dagar var den alldeles för sur. Det var bara att kasta degen.

I videon slut finns det bonusmaterial

Recept
för ett bröd i en 1½ liters gryta (eller eldfast form med lock)
Om du tycker det blir för litet bröd kan du dubblera receptet.

0,5 kg vetemjöl (ca 7 dl)
1 1/4 tsk salt
½ tsk färsk jäst
3 dl vatten
½ dl fil

1. a) Häll 3 dl vatten och ½ dl filmjölk (eller yoghurt eller liknande) i en degbunke.
b) Rör ut en halv tsk jäst och tillsätt drygt 1 tsk salt.
c) Rör i 4 dl vetemjöl till en tjock smet.

2. Täck med plastfolie eller handduk och låt jäsa i 4 - 8 timmar t ex över natten (Gärna mellan 10 - 15 grader men det går bra i rumstemperatur)

3. Häll i 2 dl mjöl till en kladdig deg

4. Låt jäsa i 2 - 8 timmar
Nu ska degen vara elastisk med långa glutentrådar.

5. Tillsätt ev 1 dl vetemjöl om degen är för lös. Hur mycket mjöl som behövs tillsättas beror bland annat på hur varmt degen stått. Jästsvamparna äter vetemjölet och ju varmare degen stått desto mer mjöl behövs tillsättas

6.Rulla degen i en mjölad handduk (eller annat tyg t ex en bit gammalt lakan eller avklippt T-shirt)

7. Låt jäsa på handduken i ca 30 min

8. Sätt samtidigt in i en gryta med lock i en ugn med 225 grader temperatur

9. För över degen i den heta grytan, sätt på locket och för in i ugnen igen

Grädda i 225 graders ugn
ca 30 minuter med lock
ca 15 minuter utan lock

Varför rulla degen i mjöl?
Det går att hälla direkt från degbunken i grytan - om man först strör lite mjöl i grytans botten - men jag tycker det blir bättre med ett yttre lager mjöl på degen. När jag testat att hälla i en rostfri 1½-liters gryta har jag haft problem med att få brödet att släppa från grytan fast jag har strött mjöl på grytans botten. >> Se denna instruktionsfilm för knådfri bakning- som visar att det fungerar bättre om man häller den lösa degen direkt i rundad eldfast glasform

Surdeg
En variant av receptet som jag tycker är godare är att lägga i några matskedar aktiv surdeg och låta degen jäsa ytterligare ett dygn.

Specialvetemjöl
Det finns två sätt att låta glutenet i mjölet utvecklas. I bagerier knådar man länge i maskin. Glutenet utvecklas också i mycket lösa degar. Det är därför man gör "poolish" (man använder en del av degvätskan för att göra en mycket lös fördeg som får stå över natten) eller" sponge" (lös fördeg på hela degvätskan).

Det är därför jag tillsätter mjölet i 3 omgångar. Jag tycker att brödet ger extra tuggmotstånd om jag använder specialvetemjöl i första gången jag tillsätter mjöl men sedan använder jag vanligt vetemjöl.



Jag är nyfiken på vad du tycker. Skriv gärna en kommentar

11 kommentarer:

  1. Det ska jag prova!
    Visseltoftabo

    SvaraRadera
  2. Tack för filmen.
     
    Har synpunkter.
    Grytan borde vara snyggare.
    Hade du använt den när du bytte olja i bilen?
     
    Ha e gott.

    SvaraRadera
  3. Tack! Det var jätteroligt att se filmen!
    En ny "mat-Tina"/"bröd-Sven"?

    SvaraRadera
  4. Det här ska jag pröva! Du är kreativ och rolig!

    SvaraRadera
  5. Det är så att till och med jag känner lust att baka bröd (vilket jag normalt inte gör - lagar mat gör jag men bakningen, den har varit hustruns ;-)

    Usch då, nu blev jag hungrig. Blev Digestive med ost

    SvaraRadera
  6. Härligt Sven!

    Du är ju en riktig TV-kock!

    SvaraRadera
  7. Bra film, men....grillvantarna var nog lite skitiga.

    SvaraRadera
  8. "Grytan borde vara snyggare.
    Hade du använt den när du bytte olja i bilen?"

    Visst är den sliten och ful. Men grytan är en familjeklenod med stort affektionsvärde. Den är 70 år gammal.

    Den har perfekt oval form för att baka bröd i

    SvaraRadera
  9. Tack för tipset!!! Måste prova! :)

    SvaraRadera
  10. Tack för suveräna recept som inspirerar!! Elisabet

    SvaraRadera
  11. Hei!
    Det ser deilig ut!
    Jeg lurer på om du kunne forklart hvordan du gjør når du tilsetter surdeigen?
    Er det dag 2 du gjør det, eller fra starten?

    SvaraRadera