Knådfri grytbakning

Jag har testat att göra grytbröd. Jag tror att jag har gjort ungefär 30 st - de flesta i järngrytor (stekgrytor) men även i grytor av rostfritt stål och glasungsformar med lock. Grytbröd smakar bra eftersom grytan fungerar som en miniugn som behåller fukten och skapar god skorpa. Det går att göra lösa degar som inte behöver knådas. Bröden får stora hål. Bröden blir höga eftersom de formar sig efter grytan. Jag tycker 2 till 3 liters ovala järngrytor ger bästa formen. Man får knubbiga limpor. (Nu får jag ge mig ut på loppisar och second hand för att hitta fler grytor)

Jag anser grytbakning är ett alternativ till att baka med sten i ugnen. En av fördelarna är att det är lättar för nybörjare att lyckas.

Trenden att baka knådfritt i het gryta drog som en löpeld genom USA Julen 2006 efter det att ett reportage med bakanvisningar publicerades i New York Times.

Det hela började med att NY Times matreporter Mark Bittman blev inbjudan att delta i en brödkurs där Jim Lahey skulle demonstrera sin enkla bakmetod.
Jim Lahey: “I’ll be teaching a truly minimalist breadmaking technique that allows people to make excellent bread at home with very little effort. The method is surprisingly simple — I think a 4-year-old could master it — and the results are fantastic.”

Jim Laheys bakmetod består mycket förenklat av lös deg, lång jästid (12 - 18 timmar) och att brödet bakas i en uppvärmd gryta med lock

New York Times gjorde även en bakfilm med Jim Lahey som finns på YouTube




>> Recept till Jim Laheys knådfria bröd


Dutch oven


Jim Lahey återskapade en gammal tradition att baka i en Dutch oven (en trefots järngryta) som var vanlig ute vildmarken. Först så eldade man i en grop som var lika stor som grytan. Därefter tog man undan en del av glöden. Efter det att järngrytan placerats i gropen hälldes glöd mellan grytan och gropen. När grytan blev het las degen i. Till slut täcktes allt med jord.

Jag funderar på att testa att grytbaka i glödgrop. Men jag kommer att fuska. Jag kommer att placera en digital stektermometer i degen för att ha kolla när brödet blir klart. För att få tätt mellan lock och gryta borde det gå att använda metallfolie.

Carl Griffith var 10 år 1920 när han bakade sitt första surdegsbröd i en järngryta i en eldgrop

I first learned to use the sourdough starter in a basque sheep camp when I was 10 years old as we were setting up a homestead on the Steens Mountains in southeastern Oregon. A campfire has no oven, so the bread was baked in a Dutch Oven in a hole in the ground in which we had built a fire, placed the oven, scraped in the coals from around the rim, and covered with dirt for several hours. I used it later making bread in a chuck wagon on several cattle drives - again in southeastern Oregon.

1 kommentar:

  1. Jag har lovat scouterna att hålla en aktivitet med mattema på ett läger nästa sommar. Detta var en trevlig sida att få inspiration på. Som det ser ut nu blir det bröd i järngryta, paj i strålugn, sockerkaka på Trangiakök och något med murikka.

    SvaraRadera